اسلامی ندوشن فرزند ایران زمین است و برای اعتلای فرهنگ و ادب تلاش کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



خبرگزاری بیشتر _ گروه فرهنگ و اندیشه: سعید تقدیری استاد زبان و ادبیات فارسی پس از درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن یادداشتی نوشت که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن» بزرگوار فرهنگ و ادب ایران زمین با کارنامه درخشانی است که سال ها در این عرصه بی نظیر بوده است. علاقه او به تاریخ، فرهنگ و ادبیات فارسی را می توان به حدی دید که در سراسر آثارش به چشم می خورد. در واقع می توان او را «فرزند ایران» دانست که عمری را صرف ترویج فرهنگ و ادب سرزمینش کرده است. نویسنده‌ای سخت‌کوش که همه چیزهایی را که ابتدا می‌نوشت عمیقاً می‌فهمید و هرگز چیزی را که باور نمی‌کرد نگفت.

در بخشی دیگر از یادداشت آمده است: اسلامی ندوشن با نگاه خاص خود به تاریخ و ادبیات ایران، مانند باستان شناسی، مدام در حال کاوش و کشف اثری در گذشته، در ادبیات فارسی برای کشف ظرایف متون ادبی است. پرداخت شده. در هر موردی از ادبیات، با دانش فراوان و توانایی منحصر به فرد خود، لایه ها و سطوح متون تخصصی را برمی دارد و به باطن می رود; همچنین شناخت زبان و فرهنگ اروپایی و نیز شناخت ادبیات و فرهنگ ایران او را بر آن داشت تا با نگاهی تطبیقی ​​و جهانی به بررسی الگوهای مشترک بین ملل و فرهنگ ها بپردازد.

در قسمت میانی یادداشت آمده است: علاقه وافر اسلامی ندوشن به ایران و تاریخ پر فراز و نشیب این دیار، به ویژه تحقیقات گسترده در شاهنامه فردوسی و اساطیر ایرانی، موجب ایجاد جریانی فکری در این زمینه شده است. بدون شک پس از او توسط دوستداران و همفکرانش ادامه و گسترش خواهد یافت. مناسب است یک صندوق تخصصی به نام Dr. محمدعلی اسلامی ندوشن، به طوری که ردپای اندیشه های او را می توان در سایر متون ادبی و اشعار و اشعار فارسی که در آثارش به کار نرفته است، یافت. استفاده شده.

یادداشت زیر: دکتر تفکر اسلامی ندوشن در ارتباط با ادبیات و فرهنگ ایران نیز فوق العاده است. او داستان را در داستان دید و آن را به زبانی جدید تفسیر کرد. هوش فوق العاده، بینایی تیزبین، درک درست، قدرت تحلیل و تحلیل او در چاپ های مختلف داستانی، متون حماسی و ادبیات غنایی ایران، او را در انواع هنرها استاد ساخته بود. علاوه بر این، هنر او در پیوند تاریخ و ادبیات گذشته و آشتی آن با نسل حاضر مثال زدنی است. او با هضم پیچیدگی های گفتار و تبدیل متون تند به مفاهیم ساده و فراگیر خود را متمایز کرد.

در پایان یادداشت آمده است: استاد اسلامی ندوشن را می توان یکی از آخرین افرادی در نسل علما و ایرانیان دانست که با وجود کهولت سن، همچنان در این سال ها الهام بخش و مفید بود. استاد کاملی که به نسل مرحومش پیوست: منوچهر ستوده، احسان یارشاطر، باستانی پاریزی، ایرج افشار و دیگر بزرگان. خدا بیامرزدش.

دنیا یک بنای تاریخی است و ما به راه افتادیم
چیزی جز گفتن برای مردم باقی نمی ماند

به نام نکو میمیرم
من باید نام آن جسد را واقعاً مرده بگذارم

دیدگاهتان را بنویسید