برای تحلیل درست آینده بورس کدام روش را انتخاب کنیم؟


داستان از چه زمانی شروع شد؟

در سال های اخیر افراد فعال در بورس به روش های مختلفی به تحلیل بورس پرداخته اند و سعی کرده اند با استفاده از این تحلیل ها قیمت سهام های مختلف را در آینده حدس بزنند و از این کار درآمد کسب کنند.

یکی از مهم ترین روش های آنالیز در سال جاری، تحلیل تکنیکال و بنیادی است که طرفداران زیادی دارد و همچنین آموزش های گسترده ای در این زمینه انجام شده است.

در این مقاله نگاهی متفاوت خواهیم داشت به این که چگونه می‌توانیم تا حدودی وضعیت مالی آینده یک شرکت را تصور کنیم و از آن برای نتیجه‌گیری اینکه آیا سرمایه‌گذاری در این شرکت سودآور است یا خیر، استفاده کنیم؟

پس از سقوط بورس، بسیاری از سهامداران خرد سرمایه خود را از بازار خارج کردند و درصد قابل توجهی از کسانی که در بازار ماندند، دیگر نتوانستند درآمد مناسبی در بازار داشته باشند.

بدون شک یکی از عوامل تأثیرگذار در وقوع چنین اتفاقی نبود دانش سرمایه گذاری است. دانش سرمایه گذاری به ما کمک می کند تا از موقعیت ها بیشتر آگاه شویم و با یک نگاه به دور از هیجان تصمیم گیری کنیم.

منظور از دانش سرمایه گذاری چیست؟

به طور کلی، هر دانشی که به ما کمک می کند تا درک بهتری از روندهای بازار داشته باشیم و در نتیجه عملکرد خود را در بازار بهبود بخشیم، بخشی از دانش سرمایه گذاری است.

با توجه به نکته فوق، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال نیز یک دانش محسوب می شوند. در این مقاله به تحلیل بنیادی و یکی از عواملی که می تواند به ما در پیش بینی وضعیت مالی شرکت در آینده کمک کند، توجه ویژه ای خواهیم داشت.

خطاهای رایج و مکرر در تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی معمولاً تغییرات ارزش موجودی را در بلندمدت بررسی می کند. پارامترهای زیادی در این تحلیل دخیل هستند. صورت های مالی و ترازنامه از مهمترین مواردی هستند که می توانیم برای دستیابی به یک تحلیل صحیح و کامل از آنها استفاده کنیم. در این رابطه معمولاً بسیاری از تحلیلگران از این دو عامل مهم یعنی ترازنامه و صورت های مالی بی اطلاع هستند. علاوه بر این، سهم این دو عامل در تحلیل کمتر است. اما چرا باید در تحلیل تکنیکال به حساب ها و مانده ها توجه ویژه ای داشته باشیم؟

اهمیت موجودی ها و حساب ها برای پیش بینی آینده یک شرکت

ترازنامه نشان دهنده دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام در پایان یک دوره است. با استفاده از اطلاعات ارزشمند موجود در ترازنامه، می‌توانیم یک دید کلی منطقی و واضح از فرآیند پیش روی شرکت داشته باشیم.

صورت های مالی نیز گزارش هایی هستند که اطلاعات مالی شرکت ها را به تفصیل بیان می کنند.

برای آگاهی کامل و آموزش از صفر تا صد نحوه استفاده از اکانت ها کلیک کنید.

اگر به این مفاهیم تسلط داشته باشیم و بتوانیم از صورت های مالی و ترازنامه به درستی استفاده کنیم، کمتر احتمال دارد که یک شرکت را بیش از ارزش ذاتی آن معامله کنیم. زیرا با افزایش سطح دانش و آگاهی، قطعا معاملات ما هدفمندتر می شود و می توان انتظار بازدهی بهتری داشت.

علاوه بر فرآیند تحلیل، به ما در تسلط بر ترازنامه ها و حساب ها نیز کمک می کند.

برای آشنایی با ترازنامه و نحوه استفاده بهینه از آن در تحلیل کلیک کنید.

تحلیل از زوایای دیگر

تسلط بر ترازنامه ها و حساب ها قطعا بخشی از فرآیند یک تحلیل کامل و جامع است. یک تحلیلگر باید توانایی های مختلفی داشته باشد که یکی از آنها کنترل احساسات است. وارن بافت، یکی از ثروتمندترین افراد جهان امروز می گوید: “کسی که نمی تواند احساسات خود را کنترل کند، نمی تواند سرمایه خود را کنترل کند.” جدا از این، اگر احساسات خود را کنترل نکنیم، می تواند بر تحلیل ما تأثیر بگذارد. تحلیل ما را مخدوش می کند و سرمایه گذاری ما را به خطر می اندازد.

چرا این روش تجزیه و تحلیل را انتخاب کنید؟

تا اینجا این سوال برای شما مطرح شد که چرا باید تحلیل بنیادی را انتخاب کنیم؟ و توجه ویژه ای به ترازنامه و حساب ها داشته باشید؟

دلایل مختلفی برای پاسخ به این سوال وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

سرمایه گذاری در بورس ایران به دلیل محدودیت دامنه نوسانات و همچنین شرایط کلان اقتصادی، معمولاً در کوتاه مدت ریسک بالایی را به همراه دارد و احتمال زیان آن بیشتر است. از سوی دیگر، تحلیل‌های دیگری مانند تحلیل تکنیکال معمولاً برای دوره‌های کوتاه استفاده می‌شوند. بنابراین بهترین راه برای درک آینده یک کسب و کار در بلندمدت، تحلیل بنیادی است. و در یک تحلیل بنیادی مناسب حتما باید به صورت های مالی به خصوص ترازنامه توجه کامل داشته باشیم.

آکادمی علوم علاوه بر منابع معتبر انگلیسی زبان مانند INVESTOPEDIA در زمینه آموزش سرمایه گذاری و اقتصاد نیز فعال است و شما می توانید از این منبع آموزشی صفر تا صد آموزش لازم در زمینه دانش سرمایه گذاری را مشاهده کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جهت اطلاع شما از شرکت مهمان و اینکه سایت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن ندارد منتشر شده است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید