ویژگی یک همسایه خوب چیست؟


آیا همیشه در آپارتمان خود به موسیقی با صدای بلند گوش می دهید و همسایه های خود را مجبور به پاسخگویی می کنید؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، متاسفانه باید بگوییم که همسایه خوبی نیستید! در تمام دنیا همسایه های پر سر و صدا جزو بدترین همسایه ها هستند و زندگی را برای همه سخت می کنند. اگر در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می کنید، همیشه باید از میزان سر و صدایی که ایجاد می کنید و تأثیر آن بر اطرافیان خود آگاه باشید. البته برای اینکه همسایه خوبی باشید باید کارهای دیگری هم انجام دهید. در این مقاله در مورد 15 چیز صحبت خواهیم کرد که شما را به بهترین همسایه جهان تبدیل می کند.

1. وقتی همسایه ای را دیدید به او سلام کنید

در اکثر مواقع، همسایه خوب بودن به سادگی احوالپرسی کردن با کسی است که وقتی او را بیرون از آپارتمان یا در همسایگی می بینید. دست دادن به همسایگان یا دست دادن با آنها باعث ایجاد علاقه در شما می شود و می تواند منجر به گفتگوی دوستانه شود.

احوالپرسی حداقل کاری است که می توانید برای ایجاد صمیمیت انجام دهید.

2. داخل آپارتمان و اطراف آن را تمیز نگه دارید

هیچ کس دوست ندارد در کنار یک فرد تنبل زندگی کند، بنابراین تا جایی که می توانید سعی کنید اطراف ورودی آپارتمان را تمیز کنید. کفش ها، برگ های چوبی و زباله ها را در اطراف آپارتمان جمع آوری کنید. علاوه بر این، داخل آپارتمان را تمیز و مرتب نگه دارید. کثیفی موجود در آپارتمان باعث ورود حیوانات موذی به ساختمان می شود که زندگی همسایه ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

3. آنچه را که از همسایه خود قرض گرفته اید به موقع برگردانید

اگر با همسایگان خود روابط دوستانه دارید، ممکن است بتوانید هر از گاهی برخی از آنها را قرض بگیرید. سعی کنید آنچه را که از آنها قرض گرفته اید به موقع پس بگیرید. عدم برگرداندن ابزارهایی مانند اتو یا جاروبرقی به همسایه می تواند باعث سردرگمی شود.

4. مشکلات را مستقیماً به همسایه خود بگویید

آیا با گفته یا انجام همسایه خود مشکلی دارید؟ سعی کنید بلافاصله و قبل از اینکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، آن را برطرف کنید. نزد همسایه خود بروید و در مورد موضوع با او صحبت کنید. فقط در صورت احساس خطر با پلیس یا مدیر ساختمان تماس بگیرید.

بسیاری از همسایه‌ها ترجیح می‌دهند که به‌جای بحث در مورد آن‌ها با دیگران، به‌طور مستقیم به مردم در هنگام بروز مشکلات بگویند. با این کار روابط بهتری با همسایگان خود خواهید داشت.

گاهی اوقات گفتگوهای ساده از تبدیل شدن همه چیز به نزاع های طولانی مدت جلوگیری می کند. به عنوان مثال، اگر همسایه نیمه شب سر و صدا می کند، از مدیر ساختمان شکایت نکنید و به آن همسایه فحش ننویسید. در وهله اول به او فکر کنید. او ممکن است مبتدی باشد و متوجه نازک بودن دیوارها نباشد.

همسایه خوب بودن تفاوت زیادی با همکار، دوست یا همسر خوب بودن ندارد. در تمام این روابط به فضا و نوع رابطه حساس باشید و سعی کنید مهربان و مودب باشید. زندگی در یک آپارتمان می تواند چالش برانگیز باشد، اما همچنین فرصت هایی برای دوستی ایجاد می کند. داشتن همسایه خوب ارزش تحمل کردن را دارد.

5. قوانین آپارتمان را رعایت کنید

معمولاً در هر آپارتمان برای زندگی بهتر قوانین یا دستورالعمل هایی وضع می شود و انتظار می رود همه همسایگان از آنها پیروی کنند. این قوانین می توانند برای هر چیزی اعمال شوند، به عنوان مثال:

  • موقعیت پارکینگ؛
  • نحوه دفع زباله ها؛
  • رعایت سکوت هنگام راه رفتن در راهروها؛
  • زمان های تولید نویز (مثلا پخش موسیقی یا حتی میخ زدن به دیوار).

این قوانین برای تبدیل محله به مکانی دوستانه تر، تمیزتر و شادتر برای همه ایجاد شده است. اگر آنها را دنبال نکنید، دوستان زیادی در محله و آپارتمان نخواهید داشت.

6. هنگام مهمانی و سرگرمی مراقب سر و صدا باشید

آیا برای مهمانی ها و سرگرمی ها در مجتمع آپارتمانی شما قوانینی وجود دارد؟ مثلا باید بعد از مدتی آهنگ را کم کرد؟ حتی اگر چنین قوانینی ندارید، عقل سلیم حکم می کند که در طول هفته یا در تعطیلات حدود ساعت 10 شب سکوت کنید.

اگر با همسایگان خود روابط دوستانه دارید، می توانید آنها را به مهمانی ها و مجالس خود دعوت کنید و دیگر نگران شکایت آنها نباشید. اگر مجتمع شما دارای اتاق جلسه است، به جای سروصدا کردن در آپارتمان، اتاقی را برای مهمانی ها اجاره کنید. معمولاً این تالارها دور از واحدهای مسکونی ساخته می‌شوند و در نتیجه کمتر برای همسایه‌ها زحمت می‌کشید.

همسایه پر سر و صدا

7. مراقب حیوانات خانگی خود باشید

اگر حیوانات خانگی وارد مجتمع شما نمی شوند، مراقب سر و صدای آنها باشید. سگ خود را آرام نگه دارید تا با سر و صدایش مزاحم همسایه ها نشود. اگر حیوان خانگی خود را به مکان های عمومی مجتمع می برید، مطمئن شوید که کثیف نیست. به یاد داشته باشید که همه کودکان حیوانات پشمالو را دوست ندارند. اجازه ندهید سگ شما در راهروها خیلی به همسایگان نزدیک شود، حتی اگر حیوان ناز دوست دارد نوازش شود.

8. مهربان باشید، اما زیاد صمیمی نباشید

لبخند زدن و دست دادن، ایجاد دوستی را بسیار آسان تر می کند. وقتی بسته ای دریافت می کنید و همسایه های خود را در راهرو یا آسانسور می بینید به آنها سلام کنید. لازم نیست هر بار که همسایه ها را می بینید به مدت 1 ساعت با آنها صحبت کنید. صحبت سریع در مورد آب و هوای روز یا رویدادهای اجتماعی یک راه عالی برای تقویت پیوندها است.

مهمترین چیز این است که سعی کنید حال و هوای گفتگو را مثبت نگه دارید. هر بار که همسایه ای را در راهرو می بینید در مورد همسایه های خود غیبت نکنید و از مشکلات زندگی خود به آنها بگویید.

9. نشانه های اجتماعی را بیاموزید

ویروس کرونا باعث شده است که افراد نتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برخی از مردم مانند گذشته دوست ندارند با غریبه ها صحبت کنند و برخی دیگر ممکن است نتوانند به اندازه کافی از نظر اجتماعی تعامل داشته باشند. به زبان بدن همسایه ها توجه کنید. آیا آنها مشتاق هستند که گفتگو به پایان برسد یا می خواهند به گفتگو ادامه دهند؟

اگر با یکی از همسایه های خود مشکل دارید، آن را به شانس نسپارید. او را برای چای یا قهوه دعوت کنید. همسایه خوب بودن به معنای نزدیک بودن به همه افراد محله نیست، بلکه دوستی با چند همسایه زندگی آپارتمان نشینی را آسان می کند.

10. به محل پارک خودرو و امکانات ساختمان توجه کنید

اگر قوانین پارکینگ وجود دارد، حتما آنها را رعایت کنید. اگر هم می دانید که همسایه ای همیشه ماشینش را در مکانی پارک می کند، سعی کنید آن را خالی نگه دارید و از مهمانانتان بخواهید ماشین خود را در جای دیگری پارک کنند.

اگر از امکانات ساختمانی مانند استخر، تجهیزات تناسب اندام یا باربیکیو استفاده می کنید، پس از اتمام کار حتما آنها را تمیز کنید. این قسمت های ساختمان را به عنوان فضای خود و حتی ملک عمومی در نظر بگیرید زیرا در واقع عمومی هستند!

11. خود را به دیگران معرفی کنید

اگر تازه وارد مجتمع شده اید حتما خود را به دیگران معرفی کنید. حتی می توانید یک قدم جلوتر بروید و شماره تماس خود را روی کاغذ بنویسید و به همسایه ها بدهید. همه حافظه خوبی ندارند، بنابراین بهتر است نام خود را در کنار شماره تماس بنویسید. همچنین سعی کنید نام همسایه ها را به خاطر بسپارید. شماره تلفن آنها را روی تلفن همراه خود بنویسید یا روی کاغذ بنویسید و در یخچال بگذارید.

12. مشارکت در حل مشکلات ساختمانی

برخی از ما به خوبی دیگران در جامعه نیستیم، که اشکالی ندارد، اما زمانی که مشکلاتی در ساختمان به وجود می آید، همه ما باید برای حل آنها با هم همکاری کنیم. گاهی اوقات لازم است منطقه امن خود را ترک کنید و در جلساتی که برای حل مشکلات مختلف ساختمانی برگزار می شود شرکت کنید. به صحبت های دیگر همسایه ها گوش دهید و اگر مشکلی دارید راه حلی پیشنهاد دهید. سعی کنید در این جلسات مهربان باشید، به خصوص اگر سایر همسایه ها را به خوبی نمی شناسید.

به پاکسازی محله کمک کنید

13. همدلی با همسایگان خود را فراموش نکنید

در زندگی خود با همسایگان خود همدلی داشته باشید. ممکن است یکی از همسایه ها به تازگی بچه دار شده باشد و صدای گریه نوزاد آسیب زیادی به شما وارد کرده باشد. سعی کنید آنها را درک کنید. اگر همسایه مجبور است فرزندش را برای قرارهای کاری در خانه تنها بگذارد، به او کمک کنید و چند ساعت از او مراقبت کنید.

۱۴. پیش بینی تعامل با همسایگان

به همسایه هایی که به تازگی وارد ساختمان یا محله شما شده اند خوش آمدید. در مناسبت های مختلف به آنها غذاهای خانگی خوشمزه بدهید و سعی کنید روابط دوستانه ایجاد کنید. این رفتار در گذشته بیشتر دیده می شد اما در سال های اخیر فراموش شده است.

گاهی اوقات یک مهمانی برای همسایه ها یا یک همایش ورزش عمومی در محله برگزار می شود تا همسایه ها بتوانند بیشتر سرگرم شوند.

۱۵. از شبکه های اجتماعی غافل نشوید

امروزه شبکه های اجتماعی فرصت های خوبی برای تعامل اجتماعی و معاشرت با دیگران فراهم می کنند. از این فرصت ها استفاده کنید. یک گروه در یکی از شبکه های پیام رسان تشکیل دهید و از همسایگان خود بخواهید که به آن بپیوندند. گروه های همسایه در این شبکه ها هم امکان معاشرت را افزایش می دهند و هم در مواقع لزوم حل مشکلات را آسان می کنند.

نتایجی که اظهار شده

مهمترین چیز برای همسایه خوب بودن این است که به اطرافیان خود احترام بگذاریم و تا حد امکان با آنها مهربان باشیم. با انجام آنچه در این مقاله گفتیم می توانید زندگی را برای همه همسایگان و ساکنان مجتمع آپارتمانی راحت تر کنید. این روش ها باعث می شود که با همسایگان خود معاشرت کنید و روابط خوبی داشته باشید. چند راه وجود دارد که بتوانید همسایه خوبی باشید؟


نحوه خرید - مجموعه ارتباطی کارآمد

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


دیدگاهتان را بنویسید