شوک شدید قیمت در 50 سال گذشته – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


بانک جهانی هشدار داده است که درگیری در اوکراین بزرگترین شوک کالایی از دهه 1970 را به همراه خواهد داشت.

بانک جهانی در یک پیش بینی جدید اعلام کرد که اختلال در درگیری منجر به افزایش شدید قیمت کالاها از گاز طبیعی گرفته تا گندم و پنبه خواهد شد.

“پیتر ناخن – میخیکی از نویسندگان این گزارش به بی‌بی‌سی گفت که افزایش قیمت‌ها شروع به پیامدهای اقتصادی و انسانی بزرگی کرده است.

او گفت: «خانوارها در سراسر جهان با بحران هزینه زندگی مواجه هستند.

او گفت: «ما به ویژه نگران فقیرترین خانوارها هستیم، زیرا آنها بیشتر از درآمد خود را صرف غذا و انرژی می کنند، بنابراین آنها به ویژه در برابر افزایش قیمت ها آسیب پذیر هستند.

بانک جهانی می گوید قرار است قیمت انرژی بیش از 50 درصد افزایش یابد که این امر باعث افزایش هزینه قبوض برای خانوارها و مشاغل خواهد شد.

بزرگترین افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا خواهد بود که قیمت آن بیش از دو برابر خواهد بود. پیش بینی می شود قیمت ها در سال آینده و در سال 2024 کاهش یابد، اما حتی در آن زمان نیز 15 درصد بیشتر از سال گذشته باقی خواهند ماند.

روسیه در حال حاضر 40 درصد گاز و 27 درصد نفت اتحادیه اروپا را تامین می کند ارائه اما دولت های اروپایی در تلاش هستند تا کشورهای خود را از وابستگی به روسیه خارج کنند. این امر با ایجاد تقاضای بیشتر برای عرضه از جاهای دیگر به افزایش قیمت های جهانی کمک کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید