یاسمین فهیمی رئیس بزرگترین اتحادیه آلمان شد


یاسمین فهیمی که زمانی دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان بود با 385 رای از مجموع 398 رای به عنوان رئیس بزرگترین و قوی ترین اتحادیه آلمان انتخاب شد.

فهیمی پس از راینر هافمن، رهبری اتحادیه کارگری آلمان (DGB) را بر عهده می گیرد. هافمن اخیرا بازنشسته شده است.

اتحادیه کارگری آلمان متشکل از 8 اتحادیه است که در مجموع بیش از 6 میلیون عضو دارند.

فهیمی اولین زنی است که به این مقام رسیده است.

از یاسمین فهیمی به‌عنوان فردی صریح یاد می‌شود که زمانی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های آلمانی در پاسخ به آنچه که اصلاً نمی‌توانست بگوید، گفت: «وقتی ناتوانی با زیرکی همراه است، یعنی اطلاعاتی ندارید یا تنبل هستید. اما شما همیشه در تصمیم گیری ها شرکت خواهید کرد.

فهیمی می گوید به عنوان تنها فرزند مادری که او را به تنهایی بزرگ کرده بود، در این راه باید موانع زیادی را پشت سر می گذاشت. پدر فهیمی شیمیدان ایرانی بود که قبل از تولدش در یک سانحه رانندگی جان باخت. یاسمین فهیمی در حین تحصیل به علوم طبیعی و تجربی علاقه داشت. او برای اولین بار در دهه 1980 در هانوفر در رشته مهندسی برق تحصیل کرد. سپس تغییر رشته داد و شیمی خواند.

2014 ارتقاء به دبیر کل حزب

فهیمی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، مسیر شغلی خود را آغاز کرد: از سال 1379 تا 1392 در اتحادیه صنایع معدنی، شیمیایی و انرژی مشغول به کار شد.

در سال 2014، زیگمار گابریل او را به عنوان دبیرکل حزب سوسیال دموکرات انتخاب کرد. این دو رابطه راحت و پرتنشی نداشتند. دو سال بعد فهیمی استعفا داد. می گوید از این دو سال چیزهای زیادی یاد گرفته است.

این سیاستمدار آلمانی در سال 2017 به عنوان نماینده حزب سوسیال دموکرات وارد پارلمان آلمان شد.

فهیمی اکنون قصد دارد یک زن پیشرو با سمت های مشخص را به عنوان رئیس جدید اتحادیه کارگری آلمان نشان دهد.

علیرغم اینکه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان یکی از اعضای حزب اوست، فهیمی به دنبال شفاف سازی موضع خود در نشست ولفسبورگ در اول ماه مه بود و در مورد خواسته ها و انتظارات DGB گفت: “ما خواهان مشارکت بیشتر در امور اقتصادی این هستیم.” ما مطمئن هستیم که این ادعا قطعاً بدون اصطکاک نخواهد بود.»

از کار پاره وقت تا نابرابری دستمزد

رئیس جدید اتحادیه کارگری آلمان نماینده قوی زنان خواهد بود. او معتقد است که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در موضوعاتی مانند کار پاره وقت، شکاف دستمزد زنان و مردان یا مشاغل کوچک وجود دارد.

فهیمی با نگاهی به موضوع توسعه زیست محیطی و دیجیتال در اقتصاد می گوید: «تحول برای من به معنای تغییر در جامعه است، جایی که همه می توانند برای خود یک مزیت ببینند. این سیاستمدار معتقد است اگر این اتفاق نیفتد، نه تنها بازار کار، بلکه کل جامعه نیز با شکاف مواجه خواهد شد.

فهیمی می‌گوید که همیشه بر این باور بوده است که «با پشتکار و شجاعت، هرکسی می‌تواند کاری انجام دهد، اما برای احقاق حقوق خود به دیگران نیز نیاز دارد».

این دقیقاً همان هدفی است که یاسمین فهیمی از این پس به عنوان رئیس اتحادیه کارگری آلمان دنبال می کند. او طرفدار مذاکرات واقع بینانه و سخت است. ویژگی هایی که احتمالا در آینده به او در این سمت کمک می کند تا منافع 8 اتحادیه مجزا در آلمان را به هم نزدیک کند.

دیدگاهتان را بنویسید