محققان پیشنهاد کرده اند که ژنی که باعث سرطان می شود ممکن است غیرفعال شود


راه های مرموز گسترش سرطان در بدن، فرآیندی که به عنوان متاستاز شناخته می شود، چیزی است که می تواند سرطان را به دشمن سرسخت انسان تبدیل کند. محققان دانشگاه پرینستون بیش از 15 سال در حال مطالعه ژنی هستند که می تواند به انواع سرطان ها متاستاز دهد. آنها اکنون این ژن را “توپ نقره ای” می نامند و امیدوارند در آینده نه چندان دور آن را در آزمایشات بالینی با موش ها غیرفعال کنند.

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و دلیل خوبی است که محققان برای ریشه کن کردن آن تلاش کنند. اگرچه شیمی درمانی یا جراحی می تواند در از بین بردن تومور اصلی موثر باشد، سلول های جدا شده می توانند مخفیانه در اطراف باز شوند و مدت ها بعد تومورهای جدید را تشکیل دهند.

مینهونگ شن، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی گفت: سرطان سینه سالانه بیش از 40000 نفر را در ایالات متحده می کشد. بیماران به درمان هایی مانند شیمی درمانی و ایمونوتراپی پاسخ نمی دهند. در این مطالعه، مجموعه‌ای از ترکیبات شیمیایی را شناسایی کرده‌ایم که می‌توانند به میزان قابل توجهی پاسخ بدن به درمان‌ها را افزایش دهند.»

این کشف ریشه در مطالعه ای در سال 2004 دارد که در آن محققان ژنی به نام “متادارین” را شناسایی کردند که در آن حدود یک سوم تومورهای سرطان سینه سطوح بسیار بالایی از این ژن را تولید می کنند. این ژن نه تنها در فرآیند متاستاز نقش دارد، بلکه مقاومت تومور را در برابر شیمی درمانی افزایش می دهد. مطالعات بیشتر نشان داده است که این ژن در سرطان های دیگر مانند سرطان پروستات، ریه، روده بزرگ، کبد و سایر سرطان ها نقش کلیدی دارد.

ساختار کریستالی متادارین به گونه ای است که دارای یک جفت برآمدگی انگشت مانند است که توسط دو سوراخ در سطح ژنی به نام SND1 به هم متصل شده اند.

از آنجایی که متادارین با مقاوم کردن تومور در برابر شیمی درمانی، آلارم های طبیعی بدن را به دلیل وجود ماده ای شبیه تومور غیرفعال می کند، محققان مجبور شدند راهی برای کنترل فعالیت متادارین بیابند. این تیم در تلاش است تا ارتباط بین متادارین و SND1 را با اصلاح ترکیبات دارویی کاهش دهد و در نتیجه توانایی ژن برای محافظت در برابر سرطان را از بین ببرد.

شن می گوید: تاکنون ترکیباتی را شناسایی کرده ایم که در برابر سرطان بسیار موثر هستند. ما در واقع به دنبال راه‌هایی هستیم که متادون می‌تواند بافت‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد تا با حمله داروها به تومورهای سرطانی، مؤثرتر از قبل درمان شود.»

دیدگاهتان را بنویسید