دولت جدید فرهنگ و هنر تشکیل می دهیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



محمدمهدی اسماعیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دیگر سیما افزود: نام بردن از آقای خزایی به عنوان یکی از بهترین تهیه کنندگان سینما به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور از اولین کارهایی بود که در دستور کار.” ما کار را تنظیم کردیم.

وی ادامه داد: «قلاده های طلا» و «به وقت شام» را می توان بهترین آثار و نمونه ها دانست. ژن به آثار خود اشاره کرد. آقای. خزاعی بلافاصله کادر اجرایی دبیرخانه سینما را منصوب کرد و کار شروع شد.

اسماعیلی گفت: پس از حضور بیش از 60 فیلم در هیئت داوران، تلاش شد تا با شعارهایی برای جلب توجه، هیئت داوران و اهالی فرهنگ، سینما و هنر شناخته شوند، به امید انتخاب از بین فیلم های منتخب در خلاصه داستان. 22 فیلم.

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر تیپ های مختلفی به مرحله داوری راه یافتند; حدود پنج فیلم از دفاع مقدس و همچنین فیلم هایی از حوزه اجتماعی و طنز مورد داوری قرار گرفت و سعی شد دوستان در مدیریت کار بتوانند سبد متنوعی را به مخاطب ارائه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «وضعیت مهدی» بهترین فیلم جشنواره درباره شهید باکری بود، این فیلم از اولین فیلم ساخته شد و در مجموعه سیما فیلم ساخته شد. باعث افتخار است که فیلمی درباره شهیدی ساخته شده است که مقام معظم رهبری هم از او یاد کردند.

اسماعیلی به فیلم «آنتی» اشاره کرد و ادامه داد: این فیلم از هفتم سه شنبه درباره شهدا بود و خدا را شکر فیلم خوبی بود. فیلم به تراژدی رخ داده و ریاکاری و تاثیرگذاری زمان می پردازد. ما باید به این آثار افتخار کنیم و قدر آنها را بدانیم نام.

وی گفت: جشنواره برگزار شد و بیش از 240 نفر روی صحنه آمدند و سخنرانی کردند و هر برنده ای که روی صحنه می آمد به خانواده خود تندیس اهدا می کرد. اشاما یکی از برگزیدگان تندیس خود را به 17000 شهید مقتل اهدا کرد. ما باید دست این افراد را ببوسیم.

اسماعیلی افزود: البته علاوه بر این اتفاق، اظهارنظر اشتباهی نیز مطرح شد و ما به شدت آن را محکوم کردیم. جشنواره و تهیه کنندگان نیز آن را محکوم کردند، حتی خود سخنران نیز در چند نوبت آمد و ابراز تاسف و عذرخواهی کرد.

وی گفت: ما در دولت انقلابی و مردمی مرز بین این بحث ها داریم، نمی خواهیم با یادآوری وقایع هشت سال گذشته مردم را تلخ کنیم، اما با چنین میراثی وارد این عرصه شدیم و اینکه چه شد. اتفاق افتاد قابل توجیه بود.» از همه عزیزان اعم از صدا و سیما و شهرداری ها که فیلم را ساختند و به جشنواره آوردند تشکر می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جشنواره امسال گردهمایی همه نهادها بود، اتفاقی که باعث تشویش دوستان و جامعه دینی ما شد، حساسیت قابل احترامی ایجاد کرد.

اسماعیلی افزود: انقلاب اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر زنده است، هرکس در هر شرایطی خطایی کند باید چنین نهی از منکر اتفاق بیفتد. فکر می کنم چه اتفاقی افتاد؛ هوش و غیرت جامعه دینی ایران برای ما بسیار ارزشمند بود و از افتخارات حکومت مردمی و انقلابی است که خود را برخاسته از جوشش و ذکاوت آحاد جامعه می داند.

وی درباره نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد تعامل با نهادهای فعال در حوزه فرهنگ و سینما، گفت: راه آهن جدیدی در حال احداث است، دولت جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می کنیم. این راه آهن باید با جد همراه باشد و در عین حال تعامل داشته باشد. تعامل قطعا این را قوی تر خواهد کرد.

اسماعیلی در خصوص سطح کیفی آثار ارسالی به جشنواره تئاتر و موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی به عنوان یک کارشناس کوچک فرهنگ و هنر انصافاً مملو از اتفاقات جدید بود. جشنواره یعنی فضایی که استعدادهای جدید در آن حضور داشته باشند و برای مسابقات جدید آماده شوند.

وی ادامه داد: در فیلم هم همین اتفاق افتاد و دیدید فیلم اول برنده جشنواره شد. این اتفاق در عرصه موسیقی و تئاتر هم افتاد، این اتفاقات باعث افتخار جشنواره است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدیهی است شرایط سخت کرونا در کاهش مخاطبان تاثیر داشت اما در همین شرایط همچنان بسیاری از کارشناسان احساس می کردند فضای تغییر در جشنواره های امسال قابل مشاهده است.

اسماعیلی از آسیب های وارد شده به تئاتر گفت و افزود: تئاتر یک اجرای زنده است و بدون شک آسیب این بخش از هنر است و همانطور که اتفاق افتاد تقریباً از آذرماه اتفاقات هنری عادی شد، کنسرت ها و تئاترها برگزار شد و سینماها برگزار شد. تاسیس شد و در آن روند با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم، اما متأسفانه از بهمن ماه به دلیل کرونا این روحیه رو به کاهش است.

وی افزود: البته به دلیل کرونا قصد نداریم فضاهای هنری را به طور کامل تعطیل کنیم. ما معتقدیم که فعالیت های هنری باید با حداقل ظرفیت برگزار شود تا بعد از عید بعد از از بین رفتن بیماری عروق کرونر شاهد عادی شدن فعالیت ها باشیم.

اسماعیلی در خصوص افشای فهرست برگزیدگان جشنواره فیلم فجر قبل از مراسم افتتاحیه گفت: سایتی که این فهرست را منتشر کرده است از نظر قانونی اطلاعات محرمانه را فاش کرده است و این اقدام قابل پیگرد قانونی است و این سوال به دوستان ما منتقل شده است. قوه قضاییه.” و با شکایت رسمی این موضوع را در قوه قضائیه پیگیری خواهیم کرد. این بخشی از روند جشنواره بود که آسیب دید و مردم را ناراحت کرد. کسانی که مرتکب چنین اشتباهی شده اند حتما مجازات خواهند شد.

وی درباره سرقت یکی از فیلم های برگزیده جشنواره پس از مراسم افتتاحیه گفت: در حوزه فناوری، معاونت سینمایی سازمان سینمایی با همکاری شرکت های دانش بنیان به زودی از این فناوری برخوردار می شود تا سرقت به حداقل برسد. ” این دزدی هم به نظر من قابل ردیابی است. پیگرد قانونی این حادثه نیز برای سینما دوستان اعلام شده است، حقوق سازندگان آن اثر باید محفوظ باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه سال آینده گفت: معافیت مالیاتی برخی هنرمندان در لایحه دولت قید نشده است که این موضوع خللی در اقتصاد و هنر و جاده ایجاد نمی کند. آره کاری کنیم که فشاری به هنرمندان وارد نشود و البته موضوعی که نمایندگان می خواهند محقق شود.

با توجه به اتفاقات بودجه مربوط به حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون مالی سال آینده، آقای … اسماعیلی: پیرو دستور ویژه آقای رئیس جمهور برای کمک به اهالی فرهنگ و هنر، حدود پنج هزار میلیارد ریال به این بخش اختصاص دادیم. بیشتر آن را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار داده ایم و مقداری را در شب عید و مقداری را در ماه مبارک رمضان به آن اختصاص می دهیم. در لایحه مالی 1401 امیدواریم که نیازی به این نوع تسهیلات و کمک نباشد. اما در صورت لزوم چنین تمایلی از سوی دولت و بودجه سازان برای یافتن تسهیلات ویژه در این زمینه وجود دارد. این کمک ها از Kunstkreditfonden است، زیرا حدود 86000 هنرمند ما در آن صندوق هستند.

وی رویداد بزرگ فرهنگی پیش رو را جایزه کتاب سال عنوان کرد و افزود: امسال جایزه جلال را دریافت کردیم که بسیار خوب بود زیرا آثار خوبی ارسال شد که عمدتاً در راستای ارزش های اسلامی بود، انقلاب و علیه پاکسازی پهلوی. ” جشنواره کتاب پیش رو داریم، به دنبال این هستیم که این جشنواره با حضور آقای رئیس جمهور برگزار شود، این برنامه قرار بود 18 بهمن ماه برگزار شود اما به دلیل حجم بالای کار این اتفاق نیفتاد. حالا امیدواریم قبل از عید این اتفاق بیفتد.

اسماعیلی گفت: البته جشنواره شعر هم داریم که از کارهای فاخر ماست. وی از برگزاری مراسم یادبود حکیم نظامی در آینده خبر داد و افزود: ستادی در وزارتخانه به نام ستاد یادبود حکیم نظامی تشکیل شده است. برای بیست و یکم اسفند برنامه های متنوعی تدارک دیده ایم، سعی داریم حکیم نظامی را به شکلی شایسته و به عنوان یکی از قهرمانان ایرانی معرفی کنیم.

وی افزود: همچنین در نظر داریم برای نوروز در تهران نشستی با وزرای فرهنگ همسایه برگزار کنیم که امیدواریم تا آن زمان موج کرونا فروکش کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدالت فرهنگی گفت: عدالت فرهنگی; شعار محوری برگرفته از شعار آقای رئیسی در حوزه فرهنگ را اعلام کرده ایم. امسال همزمان با تهران در 31 مرکز استان فیلم پخش شد. همچنین پنج فیلم با سینمای سیار برای اهالی کپرناحوم به نمایش گذاشتیم. همزمان آموزش هنر را در 72 شهر آسیب پذیر آغاز کردیم.

اسماعیلی افزود: در 11 استان و 72 شهرستان آموزش در 51 حوزه هنری را برای 40 هزار نفر از داوطلبان مسجد آغاز کردیم. کاری اساسی و بدیع است که هر ایرانی علاقمند به عرصه فرهنگ و هنر باید فرصت فراگیری هنر را داشته باشد.

وی افزود: در زمینه هر مشکلی که پیش بیاید، در حال به روز رسانی قوانین خود هستیم. البته ما در مؤسسات زیرمجموعه خود نیز همین کار را می کنیم. در این فرآیند به دنبال رفع تبعیض و کاهش فساد و رفع آن هستیم. دسترسی معقول همه اهالی فرهنگی و هنری به امکانات و خدمات فرهنگی و هنری مهم است.

اسماعیلی با ابراز امیدواری از کاهش دغدغه های بودجه ای این وزارتخانه در سال آینده، افزود: ما فرقی بین شاخه های فرهنگی و هنری قائل نیستیم و باید از همه آنها به یک اندازه حمایت شود، اما با حمایت از آثار فرهنگی و هنری باید به این موضوع توجه داشته باشیم. میدان.” این ارزش و نظام هنجاری است که انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که ما به دنبال تغییر ریل هستیم.

وی با بیان اینکه خط قرمز ما؛ احکام شرعی و اسلامی است، گفت: همانطور که در حوزه اقتصادی مشکل داریم در فرهنگ و هنر نیز مشکل داریم. ما به دنبال تحول جدی هستیم، تلاش می کنیم با حفظ نظام هنجاری و ارزش های دینی به سمت جلو حرکت کنیم. حفظ شعائر دینی در تولیدات هنری؛ خط قرمز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همانطور که در هشت سال گذشته در بین مدیران سیاسی و اقتصادی مشکلات و کمبودهایی داشتیم، اکنون نیز در حوزه فرهنگ و هنر کمبودهایی داریم که باید برطرف کنیم. در همه عرصه های فرهنگی و هنری برنامه های تحول ما آماده است، مردم آثار زحمات دولت جدید را در جشنواره های سال آینده خواهند دید.

اسماعیلی گفت: در جشنواره فیلم فجر باید یک جشنواره در حد مطالبات و جریان مومنان بر انقلاب باشد.

وی افزود: این تغییرات رونق فرهنگ و فضای هنر را رقم می زند و نشان دهنده پایبندی به ارزش های نظام دینی و انقلاب است.

اسماعیلی در خصوص خروج این دو کارگردان از جشنواره فیلم فجر امسال گفت: اینگونه دلخوری ها همیشه وجود خواهد داشت، شاید اگر من جای آنها بودم دچار چنین دلخوری هایی می شدم، از همه اصحاب فرهنگ و هنر می خواهم که این گونه دلخوری ها نکنند. از کار آنها عصبانی باشید و در این عرصه حضور داشته باشید. من نیز به عنوان وزیر در این زمینه سعی در حل مشکلات و مشکلات مربوط به آن دارم. تغییرات همه چیز متفاوت پیش رفت، ما سعی خواهیم کرد حضور همه عزیزانمان را به حداکثر برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید