آگاهی از آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس امروز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار بهمن کارگر رئیس صندوق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این مراسم با یاد و خاطره شهدای عملیات خیبر و بدر گفت: شعار انقلاب اسلامی ایران این بود. یک شعار فرهنگی بوده است. عزت ملی و اقتدار ملی دو مقوله مهم در انجام کار ما هستند.

وی افزود: اقتدار باید در تمامی عرصه های علمی، سیاسی و معنوی نمایان باشد و این موضوع در شأن ملی مورد توجه قرار گیرد. امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، خانواده های شهدا و ایثارگران و ملت ایران از مولفه های عزت ملی ما هستند. بحث جهاد هم که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند یک کار فرهنگی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: نویسندگان باید موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت را به گوش جوانان ما برسانند. برخلاف تبلیغات منتشر شده از سوی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی، در مسائل منفی و مثبت باید متوجه آن باشیم. نویسندگان ما باید نتایج انقلاب را در کنار نقد ذکر کنند. ما معایب را می پذیریم، اما بزرگی نتایج غیرقابل انکار است. ادبیات نقشی بی بدیل در فرهنگ دارد.

سردار کارگر با اشاره به زبان فارسی افزود: مقام معظم رهبری اهمیت ویژه ای برای حفظ زبان فارسی قائل هستند ما نیز باید در کار خود به این مسائل توجه کنیم. همچنین ویرایش، اولویت بندی موضوعی، معرفی آثار، تولید کتاب برای کودکان، طراحی، قیمت گذاری و ترویج کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد. ما باید اهمیت کتابخانه ها را در نظر بگیریم. باید با آثاری که منتشر می شود کتابخانه ها و بازار نشر را تقویت کنیم.

سردار کارگر در ادامه با بیان لزوم توجه به کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگی گفت: در حوزه کودک و نوجوان با فقر مواجه هستیم و لازم است نویسندگان و فعالان دفاع مقدس توجه بیشتری داشته باشند. به و در این راستا موضوع قصه گویی و قصه گویی به ویژه در سنین پایین تر نقش بسزایی دارد.

وی افزود: کتاب های خوبی در عرصه ملی و فاخر تولید شده است اما نباید تمام توجه ما معطوف به این حوزه باشد. از آنجایی که در جغرافیای کوچکتر مضامین ارزشمندی از ارزش های دفاع مقدس وجود دارد، نباید از ظرفیت های فراوانی که در محله ها و عشایر ما وجود دارد غافل شد.

رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می تواند بین المللی باشد

سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این مراسم گفت:

وی افزود: روند برگزاری نوزدهمین دوره از تیرماه با دریافت آمار صحیح کتب در سال 1397 از 5 منبع (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی هنر و کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید آغاز شد و فهرست اول کتاب ها 3489 عنوان داشت که با بررسی و کنترل تخصصی به 2957 اثر رسیدیم. . در گام بعدی کار همه ناشران، نویسندگان و مجموعه های فرهنگی را مطالبه کردیم و خوشبختانه 2594 اثر به دبیرخانه رسید. سپس کتاب ها در یک تقسیم بندی مناسب به 18 گروه داوری تقسیم شدند و 20 گروه داور از بین اساتید و نویسندگان برتر شامل داوران نشر و داوران کتاب و کتابخوانی انتخاب شدند.

سرهنگ بایرامی گفت: نکته حائز اهمیت در مورد آمار این است که نسبت به دوره هجدهم موضوعات فیلم مستند، پژوهش های فرهنگی اجتماعی، پژوهش های ادبی و هنرهای تجسمی کاهش اما در موارد دیگر افزایش یافته و داوری کتاب ها با ادامه یافت. حضور بیش از 80 داور تا آذرماه و پس از آن دلیل برگزاری مراسم اختتامیه آماده شد.از 27 کتاب برگزیده، 4 ناشر، 1 ناشر، 2 داور، 1 داور کتاب، 2 فعال فرهنگی در کتاب تجلیل خواهد شد. حوزه، 1 نویسنده فعال، 1 کتابخانه برتر و 2 کتابدار.

آگاهی از آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است

یاسر احمدوند معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به روایتی از امام حسین (ع) گفت: ویستامیست هایی که هدفشان اصلاح و تغییر جایگاه سلطه در جهان است، وصایای مقدس هستند. انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس به برکت اراده امام، اجتماعات و اراده هایی را به وجود آورد.

وی افزود: اگر مقام معظم رهبری به جشن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهمیت می دهند، اصلاحی برای ارج نهادن به این اراده است. آگاهی از آثار دفاع مقدس یک ضرورت ملی است. آنچه در این سال ها برای ترویج فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس شکل گرفته است، مقدمه ای واجب دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و باید به گروه و خوانندگان این آثار توجه شود. باید گروه ها و نهادهایی وجود داشته باشند که کارهای تبلیغاتی انجام دهند. دولت و مقامات دولتی باید از گروه های مردمی در تولید و توزیع حمایت کنند.

احمدوند با اشاره به اینکه پرخواننده ترین آثار مکتوب مربوط به دفاع مقدس است، گفت: استقبال مردم از این آثار در داخل و خارج از کشور است. اما ما نتوانستیم از این فرصت برای کتابخوانی گروه های مردمی استفاده کنیم. آثاری که در دو سه سال اخیر در حوزه دفاع مقدس منتشر شده، خوب بوده و کیفیت را ارتقا داده است. انتظار می رفت در اولین لایحه بودجه دولت دانمارک به حوزه فرهنگ توجه بیشتری شود، اما متأسفانه خلأ خاصی در این زمینه احساس می شود. امیدوارم این ضعف و خلأ پوشانده شود تا تحرکات مردانه در این روند ادامه پیدا کند و ادامه یابد.

قدردانی از برگزیدگان در کتاب مقدس دفاع

سید محمد حسینی نایب رئیس مجلس در سخنانی کوتاه گفت: حفظ این آیین کار ارزشمندی است و این آئین از وزنه های مقام معظم رهبری است. اگر قدرت کربلا گفته نمی شد حرکت امام حسین (ع) مخدوش می شد. در دفاع مقدس هم اینطور است. جای دلگرمی و دلگرمی برای گفتن خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس وجود دارد. دولت مردم از چنین اقداماتی حمایت خواهد کرد.

محسن شهرضایی، رئیس هیئت داوران نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، بیانیه پایانی این آیین را خواند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر انتخاب شد تا نویسندگان و فعالان فرهنگی بتوانند توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند».

آثار در 20 گروه تقسیم و 2957 عنوان دریافت شد. خاطرات و مستندها بیشترین مشارکت را داشته اند و کتاب های مرجع کمترین موفقیت را داشته اند. در گروه مدافعان حرم هم شاهد افزایش اندک بودیم. توجه به ناشران، کتابخانه ها و فعالان و منتقدان ادبی از ویژگی های این دوره بود.

سرهنگ عباس بایرامی اطلاعیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را از سوی سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرائت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«دفاع مقدس خورشید، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ جهان را از تابش خود منور و نشاط می بخشد و با تداوم هر روزه آن امید و نشاط می آفریند. هستی با خورشید زنده می شود و موجودات کائنات به فردا فکر کن و منتظر نور و گرمای آن باش.

لحظه ها و لحظه ها از درخشش او می گذرد و هر فصلی فضای زندگی بخشی را به ارمغان می آورد. شباهت هشت سال دفاع مقدس با خورشید تابناک هستی، شباهت عجیبی به اعتبار هر لحظه است که با ایثارگری بی نظیر همراه بود.

خورشید به خودی خود گدازه را می جوشاند تا به جهان حیات بخشد. دوران دفاع مقدس لحظه به لحظه سرشار از عشق و ارادت است که به زندگی جامعه اسلامی ایران و ملت شریف آن جان و آرامش می بخشد.

شهدا هر کدام از گدازه های جاویدانی هستند که با نور و معنویت خود آسمان این سرزمین را روشن کرده اند. گرمی و گرمی شهدا در دل ها و ذهن ها هر روز، هیجان و تشویش می آفریند و ما را مملو از برکات و جلوه های مقدس می کند.

امروز آنقدر قدرتمند شده ایم که شهدای این گذرگاه آسمانی با نگاه به عرصه های حضور پرشکوه ما در اقصی نقاط گیتی به خود می بالند که راه و رسمشان کور و منسوخ نبوده است.

شهید سلیمانی رهبر نهضت فرامرزی، مقاومت و منطقه، امروز به چنان شهرتی دست یافته است که هیچ متفکر و دشمنی نمی تواند منفعتی و اعتبار و عظمت او در منطقه داشته باشد. اما صیادان، همات ها، دوشیزه ها، باکره ها، خرازی ها، چمران ها، منفوران، فلاح ها، روشنفکران پیش از او این راه نورانی را طی کرده اند و کوره داغ شهادت همچنان پایه های نظام مقدس را محکم می کند. جمهوری اسلامی

کلام از بیان حقوق شهدا عاجز است و ما وظیفه داریم حرکت بی امان این ملت را در مقابل تحرکات انحرافی دشمن از هر نوع برای انجام جهاد تبیینی و برای اقتدار و سربلندی ادامه دهیم. این نظام مقدس به برکت وجود گرانقدر امام خمینی (ره) است. ) با جانشین سمت راست ایشان رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) تشکیل و ادامه یافت.

حفظ و ارتقای ارزش ها و امیدهای والای همه شهدای سرافراز از انقلاب اسلامی تا مدافعان حرم و مدافعان حرم و مقاومت بین المللی اسلامی بر عهده ماست و از تولید و تولید غافل نشویم. انتشار این آثار از طریق کتاب و سایر تولیدات مکتوب.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به ویژه سازمان ادبی و تاریخی موظف است در راستای تحقق فرامین رهبری و تولید مناسب و باشکوه تمام تلاش خود را بکار گیرد. در این زمینه در تمامی زمینه های همکاری و کمک از دیگر مجموعه ها، نویسندگان، صنعتگران و مولفان فعالیت می کند.

با تشکر از همه دست اندرکاران چاپ نوزدهم بهترین کتاب دفاع مقدس و مقاومت، امیدوارم چاپ های بعدی مملو از آثار ارزشمند و متعالی باشد و در این راه از آنچه برای رسیدن به قله های سربلندی و سربلندی لازم است حمایت کنم. وی افزود: با افتخار به کتاب و تولیدات مکتوب مناسب و ایجاد نهضت تولید کیفیت فاخر که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، باید به لزوم ثبت و انتقال حماسه‌های بی‌نظیر و رشادت‌های دهه‌های اخیر دست یابیم. “

در پایان این مراسم برگزیدگان نوزدهمین دوره بهترین کتاب دفاع مقدس و جمعی از خانواده های شهدا از جمله شهید فخری زاده و خانواده شهید عبدالمجید تقوی و دکتر دکتر از محسن پرویز پیشکسوت ادبیات دفاع مقدس تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید