نقشه هزار و پنجاه هزار ژئومورفولوژی ساحلی بندر انزلی تهیه شده است.



مسئول تدوین نقشه های ژئومورفولوژیکی گیلان از تهیه 4 نقشه ژئومورفولوژی ساحلی در مقیاس یک صدم هزارم خبر داد.

به گزارش ایسنا، پانته آ گیاهچی گفت: نقشه های لنگرود، رشت، بندر انزلی و آستارا در سال های اخیر تدوین شده و از سال 1398 تدوین نقشه های هزار و پنجاه هزار ژئومورفولوژی سواحل با توجه به اهداف شاخص های سازمانی در دستور کار قرار گرفته است. گروه ژئومورفولوژی سازمان زمین شناسی و اکتشافات دریایی.

وی با بیان اینکه نقشه هزار و پنجاه هزار زاغه در منطقه مرز و امامده استان مازندران تهیه شده است، گفت: در حال حاضر یکصد و پنجاه هزار نقشه ژئومورفولوژی سواحل بندر انزلی در استان گیلان در حال تدوین است. از این رو مطالعه این علم است. بهترین راه برای تعدیل شرایط بحرانی و محیطی است.

وی با اشاره به اینکه در گیلان اشکال و فرآیندهای ژئومورفولوژی بسیار متفاوت است، گفت: از منابع طبیعی منجر به بروز چالش های زیست محیطی شده است.

این باغبان خشک شدن تالاب های داخلی، تغییرات سطحی و تخریب سواحل دریای خزر، استخراج شن و ماسه و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها و نهرها را از پیامدهای فعالیت های انسانی عنوان کرد و افزود: در این راستا آماده سازی تالاب های داخلی است. نقشه های ژئومورفولوژیکی برای جلوگیری از ساخت و ساز آن دریای خزر با توجه به تاریخچه تغییرات سطح دریا، در پیش بینی در این زمینه بسیار مفید بوده است.

گیاهچی با تاکید بر اینکه با مطالعه و تهیه نقشه های ژئومورفولوژیکی سواحل می توان از وقوع سیلاب هایی که ممکن است در سواحل استان رخ دهد جلوگیری کرد، یادآور شد: پروژه تهیه نقشه های ژئومورفولوژیکی سواحل (نام منطقه و مقیاس) 55 درصد پیشرفت و انتظار می رود. که این تحقیق محققان ژئومورفولوژی و زمین شناسی را به فعالیت در این زمینه تشویق می کند.

بابک نجفی ها به عنوان ناظر علمی طرح تهیه نقشه های ژئومورفولوژیکی سواحل کشور گفت: حضور و فعالیت مردم در محیط های ساحلی; مناظر ساحلی را تغییر داده است و ما امیدواریم که تحقیقات ژئومورفولوژیکی برای زمین شناسان، مهندسان، خاک شناسان، رهبران دولت و برنامه ریزان محیط زیست ارزشمند باشد و از آنها حمایت علمی مناسبی را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی کشور، نقشه های ژئومورفولوژیکی گیلان با مسئولیت دکتر پانته آ گیاهچی و دکتر. ایران میرتحیدی و زیر نظر دکتر. بابک نجفی ها، رئیس گروه ژئومورفولوژی گروه زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید