آموزش مشارکتی برای استفاده از نمایشگرهای بریل مبتنی بر دانش در مدارس نابینایان



نمایشگر خط بریل یکی از شرکت های دانش بنیان که چهار سال پیش تولید شد، اکنون با اضافه شدن قابلیت هایی مانند قابلیت اتصال به وای فای و پوشش چندین خروجی و ورودی بریل، در اختیار دانش آموزان نابینا قرار می گیرد. برای بارگیری محتوای دوره در این راستا آموزش و پرورش فوق العاده تعداد قابل توجهی از این واحدها را در اختیار گرفته است.

امیر سرمدی، یکی از همکاران این پروژه در گفت وگو با ایسنا، گفت: دستگاه ارائه شده در این شرکت توسط دانشبانیان به عنوان نمایشگر خط بریل ویژه در نظر گرفته شده است که دارای صفحه کلید بریل در بالا و مانیتور بریل در پایین می باشد.

وی ادامه داد: تحت این گزینه جدید، نابینایان این قابلیت را دارند که هر فایلی را از طریق فلش داخل دستگاه کپی کرده و فایل را به صورت صوتی و بریل بخوانند، ضمن اینکه امکان نوشتن فارسی و انگلیسی برای آنها از طریق این دستگاه فراهم شده است.

سرمدی امکان ذخیره فایل را از دیگر قابلیت های این مانیتور عنوان کرد و یادآور شد: اخیرا زبان های آلمانی، عربی و فرانسوی به خروجی خط بریل این دستگاه اضافه شده است.

به گفته وی، زبان‌های فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و عربی با خط بریل و زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی در حال حاضر با خط بریل پوشش داده می‌شوند و نابینایان می‌توانند با خط بریل بنویسند.

این محقق دفترچه تلفن، پخش کننده موسیقی، نمایش فایل های صوتی و تصویری و امکان افزایش و کاهش سرعت صدا را از دیگر گزینه های موجود در نمایشگر خط بریل برشمرد و یادآور شد: با توجه به اینکه اکثر نابینایان دارای صدا هستند و اکثر آنها صدا دارند. دارای گوش سریع هستند آنها می توانند یک فایل یک ساعته را در یک ربع تا نیم ساعت گوش دهند، اخیراً برای افزایش سرعت فایل صوتی این ویژگی را به ویژگی های دستگاه اضافه کرده ایم.

سرمدی با بیان اینکه این دستگاه مجهز به فرهنگ لغت دو زبانه و نرم افزار قرآنی با خروجی ترجمه فارسی و انگلیسی است، افزود: علاوه بر این به تازگی قابلیت اتصال این دستگاه به وای فای را نیز فراهم کرده ایم.

وی توضیح داد: قبلا برای اتصال این دستگاه به اینترنت یا باید از طریق بلوتوث به گوشی اندروید متصل می شد، اما با قابلیت اضافه شده، این دستگاه می تواند مستقیما به وای فای متصل شود و فرد نابینا می تواند از طریق هات اسپات تلفن همراه یا مودم وای فای خود متصل می شود و به فرد امکان می دهد در وب گشت و گذار کند و همچنین خروجی صدا و تصویر داشته باشد.

سرمدی با اشاره به تجاری سازی این دستگاه گفت: سال گذشته قرار بود خیریه 100 دستگاه از این مانیتور را خریداری کند که تاکنون 30 دستگاه خریداری شده است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز امسال تعداد قابل توجهی را خریداری کرده و قرار است آن را در مدارس استثنایی نابینایان توزیع کند.

سرمدی به آنلاین بودن کلاس های درس نابینایان اشاره کرد و گفت: قرار است این دستگاه ها به دانش آموزان تحویل داده شود و اگر آموزش مجازی باشد در منزل از آن استفاده می کنند.

وی به مزایای استفاده از نمایشگر بریل برای دانش آموزان نابینا اشاره کرد و ادامه داد: این دستگاه به فرد نابینا اجازه می دهد دیگر چندین کتاب بزرگ بریل به همراه نداشته باشد.

محقق این صفحه نمایش را به عنوان یک تبلت خط بریل با وزن حدود 700 گرم توصیف کرد که ساعت شارژ باتری را نگه می دارد و می تواند روز مدرسه دانش آموز را پوشش دهد.

سرمدی خاطرنشان کرد: کافی است متن را از کتاب های مورد نظر در دستگاه بارگذاری کنید تا بتوانید متن را بخوانید.

به گفته وی، در مرحله آزمایشی تعدادی کتاب درسی از آموزش و پرورش استثنایی گرفته ایم و امسال که قرار است این واحد به دانش آموزان واگذار شود، متون کتاب ها برای قرار گرفتن متن روی تبلت بارگذاری می شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید