بعد فرهنگی آمایش سرزمین باید با جدیت دنبال شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، یاسر جلالی بعدازظهر پنجشنبه در نشست مشورتی طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور که با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ، رسانه و آموزش و پرورش در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در این راستا باید گفت وگوی لازم در این زمینه انجام شود. بازسازی فرهنگ و رسانه کشور نیازمند برنامه ریزی کلان فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه فراخوان ما از فعالان فرهنگی و رسانه ای استان ها مشارکت و کمک در تدوین و تدوین طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور است، افزود: این طرح را تدوین کنید تا مورد استفاده قرار گیرد.

جلالی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و رسانه همواره چالش هایی وجود دارد، تصریح کرد: جوگو او گفت: «بزرگترین بار بازسازی بر عهده نخبگان فرهنگی است.

دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه ادامه داد: تاکنون 337 طرح برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور ارائه شده است.

    بعد فرهنگی آمایش سرزمین باید با جدیت دنبال شود

وی همچنین از تحلیل 93 محتوای تولید شده قبلی در حوزه فرهنگ و رسانه توسط دبیرخانه طرح فوق خبر داد و ابراز امیدواری کرد این تعداد در روزها و هفته های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

جلالی تصریح کرد: 80 محور برای قالب بندی مطالب جمع آوری شده و کمک به ارائه نظرات کارشناسان ایجاد شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: موضوعات کلی این طرح شامل شناسایی ساختاری و حقوقی نهادها، نهادها، عناصر عمومی فعال و امکانات سخت و نرم فرهنگی، شناسایی ارتباطات، تحلیل ساختارها و آسیب شناسی وضعیت فعلی، اهداف و ارزش‌های اساسی حاکم بر بازسازی.» تقسیم موضوعات و کارکردها در فرهنگ و رسانه، ترسیم وضعیت مطلوب در هر یک از حوزه های فرهنگی و رسانه ای، اولویت های فرهنگی و رسانه ای، راهبردهای کلان و اقدامات ملی برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه، ایجاد تقسیم وظایف و حوزه. اقتدار، چارچوب نهادی و الزامات حکمرانی، پیش‌بینی مقاومت‌ها و آسیب‌ها به منظور ایجاد ساختاری جدید و ارائه راهکار برای مقابله با آن است.

جلالی در خصوص اصول تدوین این طرح نیز گفت: پرهیز حداکثری از مالکیت و مبنای ترسیم عناصر مرتبط، وزن و رویکرد مشارکتی در فرآیند تهیه طرح، توجه به اسناد بالادستی در فرهنگ و رسانه، توجه همزمان به همه ابعاد گفتمانی. و پروژه را یاد بگیریم و آن را به نهاد یا جریانی نسبت ندهیم جوگو اصول تهیه این طرح.

وی به تشریح مسیرهای پیشنهادی برای توسعه این طرح نخبگان پرداخت و خاطرنشان کرد: فرصت محور، مبنا محور، نهادمحور، مشکل محور، تحول محور، راهبرد محور، عامل محور، آسیب شناسی ناکارآمدی فرهنگی فنی. اسناد نقشه و نقشه های جامع علمی و ارائه راهکارهای رفع آسیب و تقویت فرصت ها از جمله مسیرهای پیشنهادی می باشد.

    بعد فرهنگی آمایش سرزمین باید با جدیت دنبال شود

دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات مشورتی برای بازآرایی نظام رسانه ای در ستاد خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: افراد نیز باید به تعمیق این مشارکت کمک کنند.

جلالی سپس گفت: مشارکت رهبران، نخبگان، فعالان و مردم در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی از طریق سامانه sccmedia.ir صورت گرفته است که تاکنون 377 محتوا دریافت کرده ایم که از این تعداد 151 پروژه ساختاری است.

وی گفت: پیش بینی ما این است که در پایان فرآیند به دلیل دیدگاه های متفاوت بیش از یک طرح داشته باشیم و برنامه ها را به رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.

در این نشست تعدادی از فعالان عرصه فرهنگ، رسانه و آموزش و پرورش استان به بیان دغدغه ها، مشکلات و دیدگاه های خود در خصوص وضعیت فرهنگی و اجتماعی و ایده های خود برای بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید