بازاریابی برای تشخیص بیماری های “تاریکی مردمک”.



“مردمک تیره” فناوری است که توسط گروهی از محققان دانشگاه فردوسی مشهد از طریق سیستم بینایی در دستگاهی برای تشخیص حرکات چشم استفاده می شود. این دستگاه پرکاربرد از علوم شناختی تا بازاریابی استفاده می شود و در حال حاضر 12 دستگاه از این سیستم برای کاربردهای آزمایشگاهی به دانشگاه ها عرضه شده است.

به گزارش ایسناسیستم ردیابی چشم یکی از ابزارهای تحقیقاتی در روانشناسی، روان شناسی، بازاریابی، زبان شناسی و علوم شناختی برای ردیابی مرکز دانشجویی در کاربردهای آزمایشگاهی و بالینی برای دریافت داده های چشمی در انسان و نخستی ها است.

این سامانه همه کاره در دستور کار یکی از شرکت های فناور در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد.

این سیستم با قابلیت پردازش یک یا هر دو دانش آموز برای ردیابی زاویه دید در موقعیت ثابت نسبت به دوربین با سرعت و دقت بالا طراحی و پیاده سازی شده است.

محققان در این سیستم از روش «مردمک سیاه» استفاده کردند و شامل اجزایی مانند ابزار تعیین سطح مردمک، فیلترهای مردمک متعدد (تعیین آستانه نور و مرز)، دو روش برای کالیبراسیون و ارسال داده های «نقطه دید»، قطر مردمک و زمان ضبط از طریق شبکه و ولتاژ خروجی آنی است.

داوود اسداللهی، مدیر پروژه این شرکت فناوری در گفت وگو با ایسنا، گفت: سیستم طراحی شده در این پروژه، سیستم ردیابی چشم نام دارد و گفت: این دستگاه در علوم شناختی آزمایشگاه علوم اعصاب جرم شناسی، بازاریابی و روانشناسی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 12 نمونه از این دستگاه به دانشگاه های کشور ارائه شده است، خاطرنشان کرد: نسخه ای که در حال حاضر در دست بررسی است «هادفاری» نام دارد و این اولین نمونه داخلی است.

به گفته این محقق، نسخه «هدست» این دستگاه سیستمی است که در آن هد به دوربین متصل است و سوژه مجبور نیست سر را در مقابل دوربین حرکت دهد. این ویژگی برای افرادی که نمی توانند سر خود را نگه دارند مانند کودکان و افراد مسن مناسب است.

محمدرضا طهوریان، دیگر پژوهشگر این طرح در گفت وگو با ایسنا، گفت: مکانیسم عملکرد این دستگاه بر اساس الگوریتم ردیابی مردمک تاریک است و ادامه داد: در این دستگاه انعکاس پرتوهای مادون قرمز بر روی مردمک چشم و با استفاده از فرآیندهای کالیبراسیون انجام شده توسط کاربر ردیابی می شود تا خروجی تبدیل به “ماتریس نقطه موضوع” می شود.

وی توضیح داد: با استفاده از این نرم افزار می توان متوجه شد که فرد مورد آزمایش به کدام قسمت از صفحه نگاه کرده است، در کجا تمرکز کرده است و کجا سریع حرکت می کند.

طهوریان یادآور شد: این نرم افزار با بررسی حرکات چشم فرد برای بازاریابی و علوم شناختی قابل استفاده است.

این فناوری درباره تصاویری که به فرد داده می شود، توضیح داد: این تصاویر به هدف مطالعه بستگی دارد، اگر هدف مثلاً تحقیقات بازار و بازاریابی باشد، محتوا به فرد ارائه می شود یا در زبان شناسی اگر هدف مورد نظر باشد. اینکه شخصی که یک متن را می خواند، نحوه خواندن آن برای ممتحن مهم است و با خواندن آن ممتحن متوجه می شود که آیا شخص به عنوان مثال. به زبان انگلیسی تسلط دارد

طهوریان با بیان اینکه این نرم افزار کاربرد ویژه ای در همه زمینه ها دارد، خاطرنشان کرد: حتی از این سامانه برای تشخیص بیماری هایی مانند کودکان اوتیسم نیز می توان استفاده کرد. از آنجایی که کودکان مبتلا به اوتیسم در تمرکز روی اشیا الگوهای تکراری دارند، این الگوها را می توان با استفاده از این سیستم تجزیه و تحلیل کرد.

وی پارکینسون و آلزایمر را از دیگر بیماری های قابل تشخیص از طریق این سیستم ذکر کرد و افزود: این سیستم دارای 6 منبع مادون قرمز است که تابش را به مردمک چشم منعکس می کند.

این محقق با تاکید بر اینکه دوربین این سیستم تصویر چشم را دریافت می کند و انعکاس منابع مادون قرمز را در چشم پردازش می کند، افزود: در حال حاضر دوربین این سیستم با سرعت 170 فریم در ساعت ضبط می کند اما در آینده تعداد تصاویر را ثبت می کند. برگرفته از این دوربین به 250 فریم در ساعت ارتقا می یابد.

به گفته وی یکی از زمینه های توسعه این نرم افزار نرخ فریم دوربین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید