اعظمی: سفارش قیمت برنج باعث افزایش قاچاق برنج می شود



یکی از اعضای کمیته کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در 11 اردیبهشت مخالفت خود را با دستور قیمت برنج و گوشت اعلام کرد و آن را راه حل ضعیف مسکن خواند که باعث افزایش قاچاق می شود.

ذبیح الله اعظمی در گفت وگو با ایسنا، ضمن ابراز مخالفت با سفارشی شدن قیمت برنج و گوشت در بازار، گفت: ثبت سفارش هیچگاه منطقی نبوده و نتیجه قابل قبولی نداشته است. قیمت رزرو ممکن است موقتی به نظر برسد، اما در بلندمدت بی معنی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مدعی شد که دستور قیمت گذاری به کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آسیب می رساند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس یازدهم با اشاره به قانون در برنامه ششم توسعه به لزوم افزایش عملکرد تولید برنج اشاره کرد و گفت: چیزی نزدیک به 500 هزار هکتار در گیلان و مازندران وجود دارد که نیاز است. زهکشی شده و پس از زهکشی آماده کشت برنج می باشد. . ما 2 میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید می کنیم و به 3 میلیون تن نیاز داریم و اگر این اقدامات انجام شود می توان گفت که در برنج به خودکفایی خواهیم رسید.

اعظمی افزود: از 1450 کارخانه شالیکوبی هزار کارخانه نیاز به بهسازی و نوسازی دارند. تلفات برنج یا هدررفت برنج های شکسته افزایش یافته است، باید ردیف اعتباری ویژه ای برای نوسازی این کارخانه ها در نظر گرفته شود. شهریور 1401 از مسئولان جهاد کشاورزی تقاضای افزایش سطح خودکفایی داریم چرا با توجه به شرایط خود می توانیم در شهریور ماه جشن خودکفایی برنج را برگزار کنیم؟

تنظیم قیمت مسکن بد است که قاچاق را افزایش می دهد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، تنظیم قیمت ها را مسکن ضعیفی برای بازار دانست و گفت: تنظیم قیمت ها باعث افزایش قاچاق کالا می شود. امسال 14 میلیون تن در کشورمان تولید کرده است. آیا ما 14 میلیون تن گندم می خوریم؟ واضح است که تنظیم بازار گندم باعث افزایش قاچاق گندم شده است.

نماینده مردم جیرفت در مجلس یازدهم گفت: به اندازه ایران و نیمی از عراق و افغانستان انسولین وارد کردیم اما سفارش قیمت انسولین باعث شد این اقلام کمیاب شود و در نهایت قاچاق این اقلام به حدی افزایش یافت که باید. قاچاق کالا». دوباره خرید کنید. مرزبانان ما از قاچاق گازوئیل و روغن نباتی جلوگیری می کنند. قیمت دستوری همیشه دردسر ساز است.

دولت ساختار کافی برای تنظیم قیمت ها ندارد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان تاکید کرد: سفارش قیمت ها ساختارهای بزرگ می خواهد. سامانه بازارگام با وجود همه مزایایی که دارد نشان می دهد که دولت از ساختارهای کافی و لازم برای ورود کامل به بازار برنج برخوردار نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید