منظور از تضاد منافع چیست؟


یکی از اصطلاحات حقوقی که ممکن است زیاد درباره آن شنیده باشید تضاد منافع است. تضاد منافع مفهوم جدیدی نیست، اما اخیراً اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا فساد می تواند ریشه در سطوح مختلف دولت، از ادارات کوچک گرفته تا مؤسسات بزرگتر داشته باشد. در این مقاله شما را با مفهوم تعارض منافع در رویه قضایی و انواع آن آشنا می کنیم. سپس به طور مختصر به بررسی موضوع تعارض منافع در حقوق تجارت می پردازیم.

مفهوم تضاد منافع

برای درک مفهوم تضاد منافع بهتر است یک مثال ساده بیان کنیم. به عنوان مثال، تصور کنید شخصی علاوه بر شغل اصلی خود، شغل دیگری نیز برای تأمین مخارج خود دارد. اولین کار از kl باز است. از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و کار دوم در ساعت شروع می شود. ساعت 13.00 او باید اولین کار را در ساعت 12.30 برای رسیدن به موقع برای کار دوم. در این صورت فرد در شرایطی قرار می گیرد که در رویه قضایی تعارض منافع نامیده می شود.

در واقع تضاد منافع زمانی به وجود می آید که منافع شخصی فرد بر اعمال و تصمیمات او در محل کار تأثیر بگذارد. این علایق شخصی ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند عوامل خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی باشد. به عبارت دیگر، تضاد منافع وضعیتی است که در آن شخص بین یک منفعت عمومی و یک منفعت شخصی گرفتار شده و باید بین این دو یکی را انتخاب کند.

مثال بالا را دوباره در نظر بگیرید:

  1. انتخاب محل کار قبل از هر چیز یک موضوع منافع عمومی است.
  2. ترک محل کار اولین انتخاب برای منافع شخصی است.

انواع تضاد منافع

دکتر.  ساینا

تعارض منافع بسته به شرایطی که در آن به وجود می‌آیند به اشکال مختلفی بروز می‌کنند. دسته های اصلی تضاد منافع عبارتند از:

  • تضاد بین منافع سیستمی یا مدنی؛
  • تضاد بین منافع بالقوه یا تضاد بین منافع واقعی؛
  • تضاد بین منافع مالی یا غیر مالی.

تعارض سیستمی یا غیر سیستمی

تعارض منافع مدنی زمانی به وجود می آید که شخص یا سازمانی به سمت خاصی منصوب شود و اگر فرد دیگری در آن سمت قرار گیرد، تعارض حل می شود.

در یک روش سیستماتیک، مشکل رادیکال تر است و مهم نیست که چه کسی در این موقعیت قرار دارد. در این صورت با انتصاب هر شخص یا سازمانی تضاد منافع به وجود می آید.

تعارضات بالقوه یا واقعی

تضاد منافع احتمالی، یعنی انتصاب یک شخص یا سازمان، امکان تضاد را ایجاد می کند، به عنوان مثال. زمانی که مدیر سازمان یکی از بستگان نزدیک خود را به سمتی مهم در آن سازمان منصوب می کند و انتظار می رود که فرد وارد شرایط استفاده نامطلوب شود.

تعارض بین منافع واقعی به این معنی است که تضاد یا ادامه دارد یا در گذشته به وجود آمده است.

3. تعارض اقتصادی یا غیر مالی

تضاد بین منافع اقتصادی همان طور که از نامش پیداست علت تضاد اقتصادی است.

در تعارض غیرمالی، مسائل دیگری زمینه ساز تعارض است، از جمله:

  • عاطفی؛
  • شخصی؛
  • خانواده؛
  • اجتماعی.

تفاوت بین تضاد بین منافع شخصی و سازمانی چیست؟

تضاد بین منافع شخصی زمانی به وجود می آید که منافع شخصی فرد با مسئولیت های او در تضاد باشد، اما مفهوم تضاد منافع در سازمان کمی متفاوت است. تضاد منافع در یک سازمان زمانی به وجود می آید که انجام وظایف سازمان در تضاد با منافع آن سازمان باشد. در این صورت تضاد منافع سازمان به وجود آمده است.

نمونه دیگری از تضاد منافع در یک سازمان یا در تجارت زمانی است که رئیس یک بخش با سازمان دیگری توافق می کند که به نفع رهبر و به ضرر سازمان او باشد.

در طول جمع آوری اطلاعات محرمانه نیز ممکن است تضاد منافع در سازمان ایجاد شود. به عنوان مثال، یک افسر اطلاعاتی ممکن است اطلاعاتی را به دست آورد که مورد علاقه شخصی یک سازمان یا شرکت است.

مفهوم تضاد منافع در حقوق تجارت

تعارض منافع در حقوق تجارت معنایی مشابه آنچه گفتیم دارد. این اصطلاح در اسناد و قوانین تجارت بین الملل و همچنین قوانین تجارت کشورمان بسیار رایج است.

برای درک بهتر تضاد منافع در اسناد بین المللی می توان تعاریف موجود را بررسی کرد:

  • سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD): “تضاد منافع زمانی به وجود می آید که یک شخص یا کسب و کار (چه خصوصی و چه دولتی) خود را قادر می بیند که از روابط رسمی یا حرفه ای خود برای منافع شخصی یا تجاری استفاده کند.”
  • شفافیت بین‌الملل: وضعیتی که در آن یک شخص یا سازمان (اعم از دولت، تجارت، رسانه یا جامعه مدنی) مجبور می شود بین مسئولیت های شغلی و منافع شخصی خود یکی را انتخاب کند.

در کشور ما نیز در اسفندماه ۱۳۹۶ پیش نویس طرحی با عنوان «مدیریت تعارض منافع» توسط نماینده حقوقی نهاد ریاست جمهوری تهیه شد که در دست بررسی است و هنوز از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

راه حل های حل تعارض

تاکنون راه حل های مختلفی برای حل مشکل تضاد منافع ارائه شده است که می تواند در شرایط مختلف مفید واقع شود. به عنوان مثال، زمانی که تعارض منافع احتمالی وجود دارد و ممکن است این ظن وجود داشته باشد که منافع مختلف با یکدیگر در تضاد هستند، کمک زیادی به روشن شدن و آشکار شدن وجود تضاد منافع خواهد کرد. در این شرایط، شفافیت و پاسخگویی رسمی و مستند مسئولان منجر به درک بهتر وضعیت دیگران می شود.

راه های دیگری برای جلوگیری از تضاد منافع وجود دارد، مانند:

  • ایجاد محدودیت های پیشگیرانه؛
  • جلوگیری از تضاد منافع در زمان تصویب.

البته این راهکارها بیشتر برای سازمان ها و نهادهای اصلی و دولت مناسب است. این موسسات می توانند با تصویب قوانین و مقررات مؤثر از تضاد منافع مهم جلوگیری کنند.

نتایجی که اظهار شده

افراد در تمام مراحل زندگی با سوال تضاد منافع و انتخاب یک گزینه بر گزینه دیگر روبرو هستند و همه ما به دلایل مختلف می توانیم در چنین موقعیت هایی قرار بگیریم. باید بیشتر به این نکته مهم فکر کنیم که اگر در چنین شرایطی قرار گرفتیم اجازه می دهیم مشکلات شخصی بر تصمیمات و اقدامات حرفه ای ما تأثیر بگذارد.

الفبای قراردادهای تجاری

به عنوان یک وکیل، باید متن قرارداد خود را تطبیق دهید

دیدگاهتان را بنویسید